TEKNİK HIRDAVATÇINIZ MİSATEKNİK
Karbür Nedir?
Kimyada, karbür genellikle karbon ve başka bir metalin bileşiği olarak tanımlanır. Metalurjide, karbürleştirme veya karbürleme, bir metal parçanın üzerinde karbür kaplamaları uygulama işlemidir. Grup 4, 5 ve 6 geçiş metallerinin karbürleri (krom hariç) genellikle aralıklı bileşikler olarak tanımlanır. Bu karbürler metalik özelliklere sahiptir ve refrakterdir (ateşe dayanıklı).
HSS ve Karbür Takımların Farkları
Genel olarak, tüm yüksek hız çeliklerin ana özelliği mükemmel tokluğa sahip yüksek çalışma sertliğidir. HSS takımlar, Karbür takımlara göre daha düşük maliyetlidir ve genellikle "düşük hacimli" uygulamalar için ideal bir çözüm sunar. Karbür çok daha sert olduğundan, konvansiyonel HSS'den daha uzun takım ömrü ve daha hızlı kesme verilerine sahiptir. Ancak, bu sertliğin dezavantajı kırılganlık olduğundan, Karbür takımların kesme kenarları belirli durumlarda hızla kırılabilir veya talaş atabilir.
Karbür Matkaplar
Karbür matkaplar genellikle yüksek hacimli delik üretimi için kullanılır ve yüksek takım maliyeti, parça başına maliyet temelli olarak bu seçim haklı gösterilebilir. Derin delikler için, genellikle dahili soğutma kanalları ile birlikte sunulurlar ve daha uzun araç ömrü ve stabil üretim sağlarlar. Yüksek basınçlı soğutucu kullanımı, özellikle daha derin deliklerde mükemmel talaş tahliyesi sunar ve kesme kenarlarının soğutulması için en etkili yöntemdir.
Karbür matkap, daha yüksek kesme hızlara ve ilerleme hızlara ulaşmasının mümkün olması nedeniyle birçok farklı metalde delik açmak için en hızlı yoldur. Ancak, bazı daha yüksek Ni-Cr alaşımlı çeliklerde (örneğin paslanmaz çelikler) delik yüksek hızlarda açılabilir, ancak deliğin duvarları hızdan dolayı aşınarak sertleşebilir. Bu, özellikle deliğin içinde bir diş açılacaksa, diğer işleme sorunlarına yol açabilir; diş açma takımının ömrü, sertleşmiş bir cilt veya yüzeyden geçmeye çalışacağından önemli ölçüde kısalacaktır. Önemli bir nokta olarak, daha yüksek sertlikleri işleyebilme özelliği nedeniyle, Karbür araçlar, düşük hacimli üretimlerde de avantaj sahibi olarak görülebilir ve potansiyel olarak 70+HRC'ye kadar daha sert malzemelerin işlenmesine olanak tanır.
Karbür Kılavuzlar
Karbür uçlu kılavuz takımları, karbürün kırılganlığı nedeniyle popüler değildir. Özellikle kör deliklerde, karbür çoğu kılavuz uygulamasında çatlamaya eğilimlidir. Karbür, tam derinlikte çelik işlemelerinde, genellikle kırılır. Daha önce belirtildiği gibi, HSS, karbürün üstün sertliğine kıyasla, kılavuz sürecinde üstün dayanıklılığa sahiptir ve bu kılavuz işleminde en önemli özelliktir. Ancak karbür kılavuzların şu durumlar dahilinde kullanılması işiniz için daha verimli olacaktır;
• Özel bir geometriye sahip, negatif kesme açıları olan sertleştirilmiş çeliklere diş açma
• Silikon içeriği oldukça aşındırıcı olduğu için Yüksek Silikonlu Alüminyum (AlSi) malzemelere diş açma
• Çelik iş parçalarında bazı kılavuz uygulamaları ancak belirli geometriler için mümkündür.
Karbür ovalama kılavuzları da yüksek hacimli uygulamalarda verimli olarak kabul edilebilir. Kesme kenarları olmadığı için, talaş kırılması olasılığı olmadan uzun takım ömrü elde edebilir ve böylece daha yüksek araç maliyetini elimine etmiş olursunuz. ADC12 (AlSi 8-12%) Otomotiv Alüminyum uygulamalarında oldukça popülerdir.
Karbür Frezeler
Karbür frezeler, metalleri ve diğer katı malzemeleri kesme ve şekillendirme için kullanılan endüstriyel kesici takımlardan biridir. Bir matkap ucu gibi görünebilmesine rağmen, bir freze matkap ucundan farklı olarak tüm yanal yönlere ve matkabın aksine dikine kesim yapabilir. Frezeler genellikle karbürden yapılmıştır, bu malzemeye tungsten karbür de denir. Karbür, metal kesimini kırılmadan veya çizmeden yapabilen çok sert ve ağır bir malzemedir.
Karbür frezeler, yaygın olarak kullanılan birkaç tür frezeleme aracından biridir. Frezeler, diğer türlerden kesici dişlerinin sadece bir uçta değil aynı zamanda yan taraflarda da olmasıyla ayırt edilir. Kesici uçlar ayrıca bir veya daha fazla "kanal" içerir, kanal yukarıdan aşağıya derin helisel oluklar anlamına gelen yapıya denir.
Kanalların helisel yapıda olmaları iki avantaj sağlar. İlk olarak, dişler malzemeyi keserken, kanalların dönmesiyle talaşlar kesme yüzeyinden uzaklaştırılır. İkincisi, helis şekli titreşimi azaltır ve kesici dişin tümü aynı anda malzemeye temas etmediğinden daha cilalı bir yüzey sağlar.